Vistelsen i Stockholm

Publicerat: 2017-09-04, 14:20:00| Avigasidan.blogg.se | Linda Wiberg
 
Skillnaden mellan vädret i Sverige och Finland var extremt, när jag steg ur planet i Bromma så trodde jag att jag hade hamnat till Grekland. Hade läderjackan på mig, som var liiite för kall hemma i Finland, och den fick jag fort ta av mig och trycka in i resväskan. Tackade mig själv för att jag varit klok och packat ner shortsen, så varmt var det. Klagade inte, värme är det bästa, men blev otroligt chokerad.
 
 
Vrålhungrig och glad var jag när jag landade, blev mött av B på flygplatsen, och sen blev det käk. Eller mat, som det också heter. Jag behöver nog få tillbaka min finlandssvenska dialekt nu. Sen åkte vi till lägenheten, som förövrigt var perfekt. Den låg i Hammarby Sjöstad, och lägenhetshotellet hette "Biz Apartment". Vi hade inte kunnat välja ett bättre boende. Det låg inte mitt i skiten, om man säger så, utan det var ett rätt lugnt område. Som passar pensionärer och mig. 
 
 
Vädret var fint hela veckan, de gånger solen inte lös, så var det endå varmt. De flesta dagarna spenderades mest med att gå runt och titta, och vara en äkta turist. Käns som att vi åkte runt till Stockholms alla delar, jag har sett allt, och gått på Stockholms alla gator. Ish. En kväll drog vi på bio och såg Annabelle 2, nästan mer skrämmande än första, att se en skräckfilm på bio gör sitt. Dessutom var biosalongen den största jag någonsin sett!
 
 
Så fick jag även en punkt avkryssad på min bucket list, nämligen att gå på Skansen. Då när jag skrev den punkten hade jag ju allsången i tankarna, men detta fick vara close enough. Jag såg allsångs scenen in real life! Vi såg djuren, och jag erkänner, jag betalade för att se djur i bur. Jag skäms. Jag tog en hel del bilder, men jag väljer att inte visa dem, eftersom att jag vet att djuren inte har det bra inburade. Nu har jag förståss inte så stor koll på hur just Skansen har det, men jag vill respektera folk som kämpar för djurens rättigheter. Ett lite roligt moment var då när jag frågade B ifall man får paja djuren. Han trodde att jag ville kasta paj på djuren. "Paja" betyder "klappa" på Finlandssvenska. Jag älskar missförstånd!
 
 
Under min vistelse i Sverige så hann jag med att shoppa lite, och bilder på mina inköp kommer i ett annat inlägg. Sveriges inredningaffärer är tumblr, och jag önskar så mycket att jag bodde där, hade en perfekt lägenhet, och en hel hög med pengar så att jag kunde shoppa inredning och möbler och kunna inreda mitt drömhem. Tyvärr så valde jag att inte shoppa så mycket inredning, gick mest och tittade. Så som jag bor nu så har jag absolut inte plats för mera marmor. Lite kläder fick följa med mig hem, men som sagt, mer om det i ett annat inlägg.
 
 
Åt så mycket god mat under min resa också, även fast jag vet att maten i Sverige och Finland egentligen inte är så olika varandra, så fick jag endå den känslan. Tror jag aldrig ätit så god mat tidigare, speciellt då jag beställde någonting som såg ut som två extremt löskokta ägg, dränka i rödbetsås med stekta chips. Jag vet ej var det egentligen var, men det var väldigt gott! Har haft riktigta trevliga matupplevelser, men även ätit helt vanlig kebab. Det gäller att variera. Kan dock tillägga att jag inte varit speciellt nyttig.
 
 
Kommer fortsätta med Sverige-relaterade inlägg nu, bilder från lägenheten, bilder på mina inköp och såklart kommer jag även skriva om Gotland. Har massa fina bilder därifrån, det var så fint där. Hade inte Gotland varit en ö så hade jag flyttat dit direkt. Jag tror nämligen att jag hade tröttnat fort på att bo på en ö. Jag vill kunna sätta mig i bilen och köra dit jag vill, jag vill inte behöva boka dyra färjor och grejer, tror jag hade känt mig lite instängd.

Erica:

Låter som du hade en toppenbra resa! :D

Svar: Verkligen! Älskar Sverige, måste flytta dit snart, haha :D
Linda Wiberg




KOMMENTARSFORMULÄR




Namn/alias:
Spara namn

E-post (publiceras ej):


Länk till din blogg:



Din kommentar: