Ett inre lugn

Publicerat: 2018-02-21, 17:19:00| Avigasidan.blogg.se | Linda Wiberg
 
Idag vaknade jag upp som arbetslös, det är först idag som jag faktiskt insåg att jag inte behöver gå till jobbet längre. Jag har inget jobb att gå till. Arbetslöshet är ingenting att hurra över vanligtvis, men just nu känner jag ett inre lugn som jag inte känt av tidigare. Eftersom att jag är arbetslös tillfälligt och redan har ett nytt jobb på kommande så tar jag ingen stress.
 
Igår var jag ut med min (före detta?) kollega och åt en god middag, följt av några drinkar. En välbehövlig kväll verkligen. Kommer sakna henne enormt mycket! Vi skrattade och hade glädje upp över öronen, numera är hon inte min kollega längre, hon är en mycket god vän!
 
Jobbade alltså min sista dag igår, och det var märkligt, som om det inte alls var sista dagen. Istället kändes det som första dagen. Jag kan inte greppa vad det var, möjligtvis så var det min hjärna som tagit ut arbetslösheten i förväg, jag kunde inte fokusera på någonting.
 
Lugnet jag känner just nu går inte att beskriva, idag har jag gjort sådant som jag tidigare haft svårt att ha tid för. Storstädat toaletten, rensat filtret i tvättmaskinen, moppat golvet och torkat damm. Nu befinner jag mig i en nystädad och fräch lägenhet och allt käns annorlunda. Under flera års tid har min hjärna varit inställd på jobb. Även fast jag själv varit hemma. Tankarna snurrade ständigt i huvudet på mig med jobbrelaterade frågor och en oro över att jag glömt eller missat någonting innan jag gick hem från jobbet den kvällen. Nu däremot så har jag inte ens något jobb att grubbla över, nu har jag bara mig själv och mitt liv för ett par månader fram.
 
Kanske jag var på väg att gå in i väggen? Jag vet att jag är en person som behöver sysselsättning, men samtidigt så sätter jag högre mål än vad jag klarar av. Jag tror att mycket av oron angående jobbet har berott på prestationsångest och höga krav - från mig själv. 
Jag är en arbetarmyra, och jag är inte en sådan person som kommer använda tiden som arbetslös till att ligga hemma och göra ingenting. Tvärtom! Jag kommer att ha mycket att göra, oavsett om det handlar om att träffa en kompis eller städa. Självklart kommer jag ta det lugnt också, mysa framför en film med god mat - det finns ju sååå många filmer jag inte haft tid att se!
 
Lugnet jag känner är precis det jag behöver just nu.
 
 


KOMMENTARSFORMULÄR




Namn/alias:
Spara namn

E-post (publiceras ej):


Länk till din blogg:



Din kommentar: