Våren i mitt sinne

Publicerat: 2018-02-23, 12:49:00| Avigasidan.blogg.se | Linda Wiberg
 
 
Nu står vi (ÄNTLIGEN!) på gränsen mellan vinter och vår. Tulpantiden är som bäst och jag bläddrar snabbt förbi sidorna i inredningstidningen som är julrelaterade. Mars närmar sig med stormsteg, så snart är våren här. För nog är väl det en vårmånad? Visserligen så är det full vinter ute just nu, men våren kan man alltid prata om, oavsett tid på året. Det väcker en glädje som bara uppenbarar sig då snön smälter och björkarna börjar få små, små öron.
 
Talgoxarna visar att våren är påväg genom att kvittra välkomnande och snart hör vi cykeldäck knastra mot gruset som är kvar på vägarna efter vinterns sandning. Solens strålar börjar även förmedla mer och mer värme, innan vi hinner reagera så blommar tussilagon och vitsippan och våren är i full gång.
 
Det jag förknippar mest med våren förutom det jag nämnde ovan är färger som ljusrosa och limegrönt. Det är nu jag vill köpa limegrön disktrasa och diskborste för att få in lite färgklickar av våren. En kvist med knoppig vit Hortensia sprider även limefärg i vardagsrummet. Min kvist är i plast, så det går bra det med. Doften av fönsterspray kombinerat med tidningspapper en solig vårdag - och såklart blommande påskliljor. Äta glass på en parkbänk under ett körsbärsträd i blom. Klyschigt - men ack så underbart!
 
 
Jag är en vår/sommarmänniska, jag tycker alltid att det tar lite för länge innan jag kan traska runt i shorts och t-skjorta med pilotbrillorna på näsan - men när våren väl är igång så hinner jag ej reagera på övergången till sommaren. Sommaren 2017 var en rätt så kall sommar här i Finland, min årliga sommar-dos blev endast halvfull. I år däremot känner jag på mig att sommaren ska bli en riktigt traditionell sommar med svettmutach och solbränna och folk som klagar på att "det är FÖR hett!"
 
Jag kommer inte klaga på annat än saknaden av luftkonditionering i bilen. 
 
 
 
 
 


KOMMENTARSFORMULÄR




Namn/alias:
Spara namn

E-post (publiceras ej):


Länk till din blogg:



Din kommentar: