Feminism # 3 | Kvinnodagen

Publicerat: 2018-03-05, 13:34:00| Avigasidan.blogg.se | Linda Wiberg
 
Eftersom att kvinnodagen närmar sig så vill jag, såklart, kasta ut mina tankar och åsikter angående det.
På kvinnodagen ska alla kvinnor hyllas och uppskattas lite mer än allt annat, utan att trycka ner männen. Jag tycker att det är en väldigt viktig dag och precis som allt annat så finns det massa olika tankar och åsikter angående detta från person till person.
 
Att själv vara kvinna och feminist kan ibland skapa problem, jag antar att det ofta anses som en självklarhet att du som kvinna ska stå upp för kvinnliga rättigheter och att det inte är så konstigt att du själv uppskattar kvinnor eftersom att du själv är en.

Jag står för jämnställdhet, min önskan är att alla 58 kön och alla typer av människor oavsett hårfärg, hudfärg, bakgrund osv. ska vara lika mycket värda. I dagens inlägg kommer jag dock prata specifikt om kvinnor. Kvinnodagen är ju inte jämnställd i sig eftersom att det läggs fokus på just kvinnan, och inte alla i överlag.

Under den långa tid som det funnits människor på jorden så har kvinnan levt i förtryck. Männen har varit de som bestämmer, kvinnan har sett till att mannen har det bra, mat på bordet, rentvättade kläder osv. Mannen har förövrigt högre lön samtidigt som det skämtas om kvinnan. Listan kan göras lång men tänker inte gå in på det så mycket mer än så, ni förstår nog.

Kvinnan har alltid legat långt under mannen på maktskalan. Eller rättighetsskalan, styrkeskalan, värdighetsskalan. Föreställ dig en skala över värdighet med människan uppdelad i två kategorier; män och kvinnor. Kvinnorna har nuddat bottnet och männen legat högt i rank. 

Nu lever vi i 2018 och förhållandena har såklart förbättrats en hel del, speciellt under de senaste 20 åren. Samhället och tiderna har utvecklats till ett mera jämnställt värde. Kvinnorna har fått höjas upp på skalan, dock fortfarande lite i underläge. Ännu finns det dock länder där kvinnan lever i förtryck och inte alls har fått höjas.

Det finns alltså fortfarande en bit kvar på skalan för oss att gå, mitt tankesätt är att eftersom männen klättrat 100 steg på skalan redan från tidernas begynnelse och kvinnorna 70 steg nu på senare år, så är det okej att vi har en dag då vi hyllas och får klättra ännu högre, vi kommer hamna på samma våglängd som männen i den takten. Det jag strävar efter är att vi kvinnor iallafall på kvinnodagen ska få ligga några steg högre än männen.

Det kan också förklaras så här; Vi hyllar båda könen lika mycket alla andra dagar, men just kvinnodagen är det kvinnorna som ska få mer uppmärksamhet än männen eftersom vi så länge legat i underläge. Vi behöver ju komma ikapp!

Jag tycker såklart inte att vi ska sätta männen i förtryck under denna dag, vill absolut inte att männen ska ha en dålig dag enbart för att det är kvinnodagen. I framtiden när vi är på samma längd så kanske det inte behövs en kvinnodag, eller så får vi även införa en dag för männen också. Just nu så behövs kvinnan hyllas, så jag upplever det inte som ojämnställt pågrund av att vi har en egen dag.
 
Jag är inte den som förväntar mig att alla män i min omgivning ska ge mig rosor och choklad på kvinnodagen, utan mer allmänt att denna dag faktiskt uppmärksammas. Rosor är en bonus, och jag tycker att kvinnor är värda rosor alla dagar.
 
Kvinnor ska uppskattas för att vi är så jäkla underbara på alla sätt!
 
 
 
 


KOMMENTARSFORMULÄR




Namn/alias:
Spara namn

E-post (publiceras ej):


Länk till din blogg:



Din kommentar: