Tulpanens dag

Publicerat: 2019-01-15, 05:00:00| Avigasidan.blogg.se | Linda Wiberg
 
Min absoluta favoritblomma är tulpanen, ifall någon (mot förmodan) råkat missa detta. Varje år efter December publicerar jag minst två bilder på tulpaner på min blogg, samt lägger en förmögenhet på tulpanbuketter som jag vill att ska pryda mitt hem. Ska jag vara helt ärlig så är tulpaner inte bara min favoritblomma, utan även min favorit inredningsdetalj.
 
Den barriga växten som jag har som utfyllnad i denna bukett är Vaxblomma.
 
Idag är det tulpanens dag - klart att jag ska ägna ett helt inlägg åt dessa vackra skapelser, för jag vet att det finns massa tulpanfans där ute! 
 
Jag vet inte om tulpanens historia är jätteintressant, med tanke på att historia i överlag är ganska sövande, iallafall enligt mig, men jag tänker iallafall dra världens kortaste lektion i tulpanhistoria, det finns väl inget mer passande tillfälle för det, än just idag.
 
 
TULPANENS HISTORIA:
 
 - Tulpansläktet härstammar ursprungligen från delar av Asien, Europa och Afrika
 - Trädgårdstulpanen kom till Europa på 1500-talet
- På 1600-talet blev tulpanerna extermt populära, vilket resulterade till att en tulpanlök kunde dra in flera tusen "gulden" (1 gulden = 4,5 kr)
Denna händelse kallades för "tulpanfeber" eller "tulpanomi"
- Namnet "tulpan" uppstod när personer i turkiet bar en tulpan i sin turban
 
TULPANEN NU:
 
- Sverige är det ledande landet i vilka invånarna köper mest tulpaner
- Många människor är sysselsatta med tulpanodling
- I Sverige odlas 150 miljoner tulpaner per år
 
 
Jag har jobbat i en blomsteraffär, och det var då som jag förälskade mig i tulpanerna. Tyvärr så är tulpansäsongen rätt kort, ungefär 4 månader, vilket har gjort så att jag verkligen passar på under dessa månader. Jag tycker att tulpaner är otroligt fina, deras ljusgröna knastriga blad kombinerat med ljusrosa blommor är så vackert!
 
Eftersom tulpaner inte är speciellt hållbara i rumstemperatur så gäller det att ha koll på hur man sköter dem bäst, ifall det gäller en tulpanbukett. Så, vi tar en liten genomgång av det jag lärt mig under min tid i blomsteraffären:
 
1. Mitt första steg är att vara petig redan i affären när blommorna ska inhandlas. Det jag kollar efter är att själva blomknoppen ska vara liten som möjligt - blommorna öppnar sig så snabbt då dom förvaras inne i rumstemperatur. Att gå till en riktig blomsterhandel där det finnns kunniga florister är ett knep, de blommorna har fått bra skötsel enda från skörden tills du har dem i din hand. Blomsteraffärerna förvarar tulpanera i kylar, utan vatten, eftersom att tulpanen är en blomma som klarar sig utan vatten i svalt uttrymme rätt många dagar. När tulpanen kommer ut i värme och vatten - så slår den ut väldigt fort. Så, ifall du bestämmer dig för att handla dina tulpaner från en mataffär, så gäller det att kontrollera dem noga, oftast har dom både vatten och värme när det gäller mataffärer. Detta betyder, att ifall tulpanera har små knoppar så är dem färska, och inte stått där länge - då är kvalitén nästan lika hög som på blomsteraffären. Såklart så är det skillnad var dom är odlade också.
 
 
2. Då du kommer hem och det är dags att lägga tulpanerna i vatten så är det viktigt att snitta dem, annars får dem ej åt sig vattnet. Tulpaner är relativt lätta att snitta, då de vill ha ett rakt snitt och är enkla att skära i. Det är även viktigt att anväda en kniv, gärna en vass. Tulpaner, och även andra sorters blommor gillar inte att bli avklippta. Tänk dig, att stjälken är ett suggrör, som suger upp vattnet, ifall du klipper av dem så täpps hålet till.
 
 
3. Ibland, ifall tulpanbuketten inte fått dra åt sig vatten före du inhandlar den, så kan bladen och stjälkarna vara sladdriga och mjuka. Detta är inget problem, tulpanerna återhämtar sig från detta stadie, såfort dom får dra vatten. Det du gör är att du lägger buketten i vatten, med plastet som finns runt dem när du köpte dem kvar, det kommer ge stöd åt dem tills dem klarar av att stå på egan ben. Ifall du är som mig, och rädd att glömma att fylla på med vatten, så rekommenderar jag endå att hälla i liiite mer än nödvändigt...
 
4. Tulpanerna vill ha kallt vatten, och väldigt lite vatten. Stjälkarna kan få vara ungefär 2 cm under vattenytan, så pass lite vatten att du får fylla på varje dag. Är tulpanerna sladdriga kan det dock vara bra att lägga lite mera vatten, eftersom dom brukar vara så pass törstiga att vattnet tar slut för snabbt.
 
 
5. De flesta blommor vill gärna ha näring i sitt vatten, så att dem håller bättre, men detta gäller inte tulpaner, de gillar inte näring alls.
 
6. Om du verkligen vill göra allt för att tulpanerna ska hålla så kan du lyfta in dem i något svalt uttrymme, dock aldrig under 0 grader.
 
 
Jag hoppas att Ni får en bra "tulpandag",  och att ni upplevt detta inlägg som givande. Jag vill än en gång påpeka att tulpansäsongen är oerhört kort, så passa på att inhandla era tulpaner redan idag - och njut!
 
 
 
Källor: Wikipedia och Tulpanguiden (klickbara länkar)
Bilderna har jag tagit själv
 


KOMMENTARSFORMULÄR




Namn/alias:
Spara namn

E-post (publiceras ej):


Länk till din blogg:



Din kommentar: