Mitt skitår - tankar och känslor 2021

Publicerat: 2021-12-26, 15:48:00| Avigasidan.blogg.se | Linda Wiberg
 
Fem ynka dagar på det gamla året återstår, sen är 2021 ett minne blott. Det är nu man ska stanna upp och se tillbaka på det gångna året, samtidigt som man ska blicka frammåt och ta emot det nya. Jag brukar se tillbaka på det gamla året genom att skriva en årsresumé, det har varit ett sätt för mig att få en översikt, och samtidigt lämna året bakom mig. Ifjol blev det aldrig ett sådant inlägg, på grund av psykiskt ohälsa, och så var ju 2020 rent allmänt ett dåligt år pågrund av Corona. Egentligen så var det tänkt att jag skulle publicera en årsresumé nu, jag försökte verkligen knåpa ihop ett inlägg, men jag har haft ett väldigt tråkigt år, utåt sett. Jag har väldit få bilder från 2021, och det beror nog på att jag för det mesta bara isolerat mig hemma - tråkigt nog, men det har varit det enda jag velat. Det här inlägget blir istället en enda röra av tankar och känslor - efter ett riktigt skitår!
 
Det var i Oktober 2020 som jag fick stora problem med min ångest, och det höll i sig in på halva 2021. För mig är denna tid ett mörker i mitt minne. Även fast jag mår mycket bättre nu än vad jag gjorde då, så känner jag mig fortfarande begränsad. Jag har lärt mig att vara glad över det lilla, om vi då ska försöka se det från den positiva sidan. Jag vill inte tänka tillbaka på året som gått egentligen, men jag vet att jag kan ta lärdom av det - jag klarade mig igenom även den jobbiga perioden, och här sitter jag i dag och mår bra, för det mesta. Jag har absolut inga förhoppningar på att bli av med min ångest, men jag har lärt mig leva med den.
 
Det jag gjort de senaste två åren hade jag nog kunnat sammanfatta i en mening, jag har hållit mig innan för min bekväma zon, vilket har varit hemma. Jag mår bäst hemma, jag vill ogärna lämna lägenheten, oavsett om det handlar om att besöka en mataffär eller träffa en kompis. Jag vill bara vara hemma. Dels har det med min ångestproblematik att göra, jag har nog utvecklat någon form av katastroftankar, jag har varit rädd för att lämna lägenheten pågrund av att jag inte kunnat kontrollera min ångest, jag har utvecklat många nya rädslor pågrund av den. Jag vill inte gå och handla, speciellt inte själv, för jag har varit rädd för att få en panikattack i affären, som resulterar i att jag drar åt mig uppmärksamhet. Jag har inte vågat köra bil, för jag vet att när paniken kommer så har jag ingen möjlighet att kontrollera ett fordon i trafiken. Allt detta har som sagt bara varit katastroftankar, för jag har aldrig fått en panikattack i affären, jag har inte panikattacker så ofta alls längre.
 
Mycket av detta har jag kommit över nu, jag kan numera gå och handla själv utan problem egentligen, men jag vill fortfarande inte lämna hemmet. Inte pågrund av ångesten, det är bara det att jag VILL vara hemma så mycket som möjligt. Det bästa jag vet är att vara hemma, och jag tror att det bara har blivit en vana efter att jag isolerade mig med ångesten så länge. Att vara hemma är mitt liv numera. Ångesten finns somsagt fortfarande kvar, jag tänker ofta på den, men den visar sig inte alls lika ofta längre. Jag märker att folk i min omgivning upplever mitt liv som tråkigt, när jag berättar om mina planer inför helger, som allt som oftast är "bara vara hemma". Blir jag medbjuden på något tackar jag nästan alltid nej. Folk föreställer sig att jag bara sitter hemma och glor in i väggen, eller att jag blivit en soffpotatis. Jag kan erkänna att det var jag ett tag, när ångesten även förde med sig en depression till slut, då gjorde jag ingenting, jag bara var. Jag orkade helt enkelt inte städa, hålla ordning, eller ens borsta tänderna eller duscha. Jag krachade totalt.
 
När jag sedan kom på fötter igen, det var någon gång i somras, så blev jag riktigt stressad. Det är en sak jag lidit av sen dess - denna otroliga stress. Jag är konstant stressad, även då det inte finns något att vara stressad över. Jag stressar från att jag vaknar på morgonen, tills att jag går och lägger mig på kvällen. Varje dag, enda sen i somras har det varit så. Ännu ett jobbigt Graves-symtom. Jag går numera upp 20 minuter tidigare på morgnarna för att hinna så mycket som möjligt innan jobbet, för det mesta så är det inte jobbet jag är stressad över, utan det är allting hemma. Jag vill ha ett skinande rent hem konstant, rena lakan, tom tvättkorg, samtidigt som jag vill hinna ta hand om mig själv också. Jag kan helt enkelt inte förstå hur andra kan hinna med allt detta.
 
Jag är perfektionist, jag förstår själv att det är i det problemet ligger. Jag har länge vetat att jag behöver ha det kliniskt rent runt omkring mig, att alla grejer behöver ha sin rätta plats, för att jag ska fungera och ha någon typ av lugnt i mitt sinne. Även då jag har allt detta, så kan jag inte riktigt slappna av, för då börjar jag istället stressa över morgondagen. Ja, pedant är väl kanske ett ännu bättre ord för mitt tillstånd, jag har nog varit det under många år, men av någon anledning har det blivit ännu jobbigare nu, antagligen pågrund av min låga stresstolerans. Jag tror att jag stressar inför att inte stressa, alltså att jag försöker få så mycket runt omkring mig gjort så snabbt som möjligt, för att sedan kunna lägga mig i soffan och se en film och dricka té. Tanken är ju god, men i praktiken så blir det inte rikigt så, för jag kommer aldrig till det stadiet att jag känner mig klar. När jag stressat färdigt över en sak, så börjar jag stressa över nästa sak, som jag kanske inte ens behöver utföra just då, det kan vara något jag ska göra om flera dagar. Det är alltså en konstant inre stress, även då jag ligger där på soffan och slötittar på tv så pågår det en stressfest inombords.
 
Jag har väl någonstans tänkt att jag behöver bli av med allt detta för att 2022 ska bli ett så bra år som möjligt, men jag har inga konkreta planer på hur jag ska gå till väga, jag har förhoppningar om att jag i slutet på året kommer att bli friskförklarad från Graves, och att det ska höja min stresstolerans till det normala igen, men vi får väl se, det är ju ingenting som är garanterat. Jag vet bara att jag behöver få lugn och ro runt omkring mig, och det kommer jag inte få så länge det är kaos.
 
Jag kommer ta nya tag, jag känner endå att oavsett hur mitt 2022 blir, så lär det bli bättre än det senaste två åren. Det känns bra att tänka så, jag förväntar mig inte att jag ska bli lycklig nästa år, men jag är säker på att det kommer bli ett bättre år. Med det sagt så vill jag nu lämna 2021 bakom mig, det var ett riktigt dåligt år, och jag vet att det är många som håller med mig. Det är så många andra där ute som också lidit av psykisk ohälsa, även fast jag känt mig ensam om det. Jag är ett levande bevis på att det kommer att bli bättre, även då det känns omöjligt!
 
Nu lutar vi oss tillbaka och försöker göra 2022 till ett POSITIVT år!

Jasondole:

Regards! My name is Jason and I'm pleased to be at avigasidan.blogg.se. I was born in Liechtenstein but now I'm a student at the Baylor College of Medicine.
I'm normally an diligent student but this half-year I had to travel abroad to visit my kinfolk. I knew I wouldn’t have time to complete my course work, so I’ve found a fantastic solution to my problem - ESSAYERUDITE.COM >>> https://essayerudite.com/write-my-essay/
I had to order my paper, as I was pressed for time to complete it myself. I chose EssayErudite as my course work writing service because it’s respected and has a lot of experience in this market.
I received my order on time, with proper style and formatting. (course work, 66 pages, 6 days, Master's)
I never thought it could be possible to order course work from an online writing service. But I tried it, and it was successful!
I would undoubtedly advise this essay writing service to all my friends ;)



Frankrix:


I like what you guys tend to be up too. This sort of clever work and exposure! Keep up the wonderful works guys I've incorporated you guys to blogroll.



DonaldBed:

Emergency Callouts - We offer an emergency call out service to board up, remove and repair windows. https://community.windy.com/user/glass790cv - glazing repairs...



Martinzoota:

Profil uytkownika Murphy Abigail - zdrowie, medycyna - ekliniki.pl http://www.ekliniki.pl/profil/abigail-murphy/131415/ - Profil uytkownika Murphy Abigail - zdrowie, medycyna - ekliniki.pl!..



Robertoraf:

Debuton http://debuton.pl/user-151785-about - Show more>>>



JamesQuesk:

Our friendly and professional domestic plumbers can fix everything from a leaking sink and a broken tap to a complex central heating and hot water system. http://www.groovestats.com/index.php?page=profile&id=157202 - Washer & dryer repair service...



Steventug:

Comics Community Message Board http://www.comiccollectorlive.com/forum/default.aspx?g=profile&u=275745 - Comics Community Message Board...



JamesQuesk:

Our friendly and professional domestic plumbers can fix everything from a leaking sink and a broken tap to a complex central heating and hot water system. https://www.akaqa.com/account/profile/19191510415 - Hot water system supplier!..



Roberthom:

Hazel Baker - Member Profile http://www.quadsponsor.com/riders/hazel_baker_88/about - Show more...



Steventug:

Emilia P. (emilia_perry_61) Go Pionki, portfolio, zdjcia, kontakt - megamodels.pl http://www.megamodels.pl/emilia_perry_61 - Emilia P. (emilia_perry_61) Go Pionki, portfolio, zdjcia, kontakt - megamodels.pl...



Curtiswem:

Pilotenboard.de :: DLR-Test Infos, Ausbildung, Erfahrungsberichte :: operated by SkyTest® :: :: Profil anzeigen http://www.pilotenboard.de/profile.php?mode=viewprofile&u=138201 - Click here...



Richardher:

Hi there my name is Matt D'Agati.
Solar technology is becoming the most promising and sought-after sourced elements of clean, renewable energy in recent years. It is due to its numerous benefits, including cost benefits, energy savings, additionally the positive impact it has regarding the environment. In this specific article, we're going to talk about the advantages of choosing solar technology in homes and businesses, the technology behind it, and just how it could be implemented to maximise its benefits.

One of many advantages of choosing solar energy in homes could be the cost savings it provides. Solar power panels can handle generating electricity for your house, reducing or eliminating the necessity for traditional resources of energy. This may bring about significant savings on your own monthly energy bill, especially in areas with a high energy costs. In addition, the expense of solar energy panels and associated equipment has decreased significantly over time, rendering it less expensive for homeowners to buy this technology.

Another advantage of using solar power in homes could be the increased value it could provide towards the property. Homes which have solar panel systems installed are generally valued greater than homes that do not, because they offer an energy-efficient and environmentally friendly replacement for traditional energy sources. This increased value could be an important benefit for homeowners who will be trying to sell their home as time goes on.

For businesses, the many benefits of using solar power are wide ranging. Among the primary benefits is cost benefits, as businesses can significantly reduce their energy costs by adopting solar power. In addition, there are numerous government incentives and tax credits accessible to companies that adopt solar power, rendering it much more affordable and cost-effective. Furthermore, companies that adopt solar power can benefit from increased profitability and competitiveness, because they are regarded as environmentally conscious and energy-efficient.

The technology behind solar technology is not at all hard, yet highly effective. Solar panel systems are made of photovoltaic (PV) cells, which convert sunlight into electricity. This electricity may then be kept in batteries or fed directly into the electrical grid, with regards to the specific system design. To be able to maximize the advantages of solar technology, you will need to design a custom system this is certainly tailored to your particular energy needs and requirements. This may make sure that you have the proper components in position, like the appropriate quantity of solar power panels plus the right style of batteries, to increase your time efficiency and value savings.

One of several key factors in designing a custom solar power system is comprehending the various kinds of solar energy panels and their performance characteristics. There are two main main kinds of solar power panels – monocrystalline and polycrystalline – each featuring its own benefits and drawbacks. Monocrystalline solar energy panels are made of just one, high-quality crystal, helping to make them more cost-effective and sturdy. However, also, they are more costly than polycrystalline panels, that are made of multiple, lower-quality crystals.

Along with solar energy panels, a custom solar technology system will even include a battery system to store excess energy, along with an inverter to convert the stored energy into usable electricity. You should choose a battery system this is certainly with the capacity of storing the amount of energy you will need for your specific energy needs and requirements. This can make certain you have a trusted supply of power in the eventuality of power outages or other disruptions to your energy supply.

Another advantage of using solar power is the positive impact this has regarding the environment. Solar energy is a clean and renewable power source, producing no emissions or pollutants. This will make it a great substitute f



FrankCeary:

We also offer boiler replacement services for outdated or malfunctioning units to improve energy efficiency and performance. https://www.algebra.com/tutors/aboutme.mpl?userid=madeline_thompson_63 - Cylinders...



RonaldUnuck:

Hello my name is Matt D'Agati.
Solar power is now one of the more promising and sought-after sourced elements of clean, renewable energy in the last few years. This will be due to its numerous benefits, including financial savings, energy savings, therefore the positive impact this has regarding the environment. In this article, we're going to talk about the advantages of choosing solar power in homes and businesses, the technology behind it, and exactly how it could be implemented to increase its benefits.

One of many benefits of using solar technology in homes may be the cost savings it gives. Solar power panels are designed for generating electricity for your home, reducing or eliminating the necessity for traditional types of energy. This might lead to significant savings on the monthly energy bill, particularly in areas with a high energy costs. In addition, the price of solar panel systems and associated equipment has decreased significantly through the years, which makes it less expensive for homeowners to buy this technology.

Another advantage of using solar technology in homes is the increased value it may provide to your property. Homes that have solar panels installed are usually valued more than homes which do not, while they offer an energy-efficient and environmentally friendly option to traditional energy sources. This increased value may be a substantial benefit for homeowners who will be trying to sell their home in the foreseeable future.

For businesses, the benefits of using solar power are wide ranging. Among the primary benefits is financial savings, as businesses can significantly reduce their energy costs by adopting solar power. In addition, there are many different government incentives and tax credits offered to businesses that adopt solar technology, rendering it a lot more affordable and cost-effective. Furthermore, businesses that adopt solar power will benefit from increased profitability and competitiveness, because they are viewed as environmentally conscious and energy-efficient.

The technology behind solar power is not at all hard, yet highly effective. Solar energy panels are made of photovoltaic (PV) cells, which convert sunlight into electricity. This electricity may then be kept in batteries or fed straight into the electrical grid, with respect to the specific system design. So that you can maximize the many benefits of solar technology, it's important to design a custom system this is certainly tailored to your unique energy needs and requirements. This may make certain you have the proper components in position, like the appropriate quantity of solar power panels additionally the right kind of batteries, to maximize your energy efficiency and cost savings.

One of many important aspects in designing a custom solar technology system is comprehending the several types of solar energy panels and their performance characteristics. There's two main kinds of solar energy panels – monocrystalline and polycrystalline – each having its own advantages and disadvantages. Monocrystalline solar energy panels are made of just one, high-quality crystal, helping to make them more effective and sturdy. However, they are more costly than polycrystalline panels, that are made of multiple, lower-quality crystals.

In addition to solar power panels, a custom solar power system will even include a battery system to keep excess energy, along with an inverter to convert the stored energy into usable electricity. It is essential to choose a battery system this is certainly with the capacity of storing the quantity of energy you will need for your specific energy needs and requirements. This can make certain you have a trusted way to obtain power in the eventuality of power outages or other disruptions to your time supply.

Another good thing about using solar power could be the positive impact it offers on the environment. Solar power is on a clean and renewable power source, producing no emissions or pollutants. This will make it a perfect substitut



JosephAgoky:

Vi presenterar för dig en ny rysk dejtingsajt för sex Best Russia Sex Dating Endast vi har riktiga och verifierade användarprofiler
De mest befriade användarna i din region är direkt tillgängliga
Registrera dig med en kampanjkod - 8956 och få en ingång till en privat klubb!
Vi ses snart på - www.rudating.pro




KOMMENTARSFORMULÄR




Namn/alias:
Spara namn

E-post (publiceras ej):


Länk till din blogg:



Din kommentar: