Utfärd till Fårö

Publicerat: 2018-06-24, 22:26:54| Avigasidan.blogg.se | Linda Wiberg
 
 
En söndag så besöke jag Fårö med en kompis som jag lärt känna här på ön. Fårö är en liten ö som tillhör Gotland där de kändaste raukarna finns i ett populärt raukområde - det är hit man ska åka om man vill se på raukar! På bilden ovan ser ni "Hunden" i bakgrunden, en rauk som har råkat bli formad som en hund (med något på ryggen?).
 
 
Eftersom att det var stekhett och solen gassade när vi kom iland på ön efter en färd i en extremt varm gammal bil utan air condition, så påbörjade vi vår utflykt med att ta ett dopp och lägga oss i den lena sanden på nog en av Fårös bästa stränder. Stora måln drog snabbt upp över himmelen och de såkallade "finska vindarna" började hastigt åka fram över ön, och det varma vädret blev plötsligt allt annat än varmt, strandhänget blev inte speciellt långvarigt. Det var väldigt skönt egentligen eftersom att det gjorde resten av trippen mycket mer behaglig!
 
Till vänster skymtar ni även min nyinköpta kylväska som jag köpte för att kunna transportera mat från Visby hem till mig. Det blir nämligen en lång och het färd hem från affären med alla mina kylvaror, här i närheten av där jag bor finns enbart små affärer där det oftast är rätt dyrt - så passar på att storhandla när jag är in till Visby! Nu hamnade jag på ett litet sidospår, hade egentligen bara tänk nämna att den även är perfekt som strandkasse för att hålla saften och chokladen kall...
 
 
De vita stenarna pryder så fint Gotlands kustrand, jorden är väldigt kalkrik, vilket går att se på att många av stenana och stränderna är nästan helt kritvita, och att det bildas ett vitt lager i kastrullerna av fastbränt kalk när man kokat pasta eller potatis...
Vi åkte från södra delen av Fårö upp till den norraste spetsen, och stannade längs vägen för att ta en tur till fots. Vi passerade mängder av fårhagar och både större och mindre raukområden.
 
 
Att ta en bild på när jag sitter på en rauk var ju såklart en obligatorisk handling, var tyvärr tvungen att ta en liten rauk eftersom att min klätterförmåga med klumpiga skor och bara ben mot ett vasst stenblock inte var bra kriterier för att kunna ta mig högst upp - men jag är endå nöjd med bilden!
 
 
Här var jag inte lika nöjd när jag insåg att jag var tvungen att försöka ta mig ner också, men med lite hjälp av kameramannen så var jag säker nere på marken med fötterna igen. Ett passande citat av Gunilla Persson var: "Jag kunde ha dött!", ifall man ska överdriva.
 
 
Se här! Det finns en till väldigt känd rauk som kallas för "indianen", eller något, den ser verkligen ut som ett människoansikte i profil med någon slags huvudbonad. Jag tycker att det är väldigt häftigt med raukar som är formade så att de liknar något, med tanke på att det är naturen som skapat detta! 
 
 
En väldigt speciell grej som jag tror att man bara kan uppleva på Fårö är att det finns en vägsträcka längs kusten som går rakt egenom fårhagar! Vissa får gick tillochmed fram och nosade på bilen när vi stannade för att hälsa, men så fort vi steg ut så ville dem inte komma nära för att bli klappade. Jag älskar får!
 
 
Det blev en mycket lyckad resa, och jag vill verkligen rekomendera Fårö som en plats att besöka för er som inte gjort det! Befinner man sig på Gotland så går det lätt att åka över bara för dagen, speciellt om man befinner sig på norra sidan av Gotland som jag gör. Det finns en gratis vägfärja som går var 15:onde minut så det är lätt att ta sig över! Resan tar ungefär 5 minuter. Fårö får fulla poäng av mig!
 
 
 


KOMMENTARSFORMULÄR




Namn/alias:
Spara namn

E-post (publiceras ej):


Länk till din blogg:



Din kommentar: