Blå lagunen

Publicerat: 2018-10-13, 17:30:00| Avigasidan.blogg.se | Linda Wiberg
 
Åkte på en snabb utflykt till bland annat Blå lagunen, vilket då är ett kalkbott här på Norra Gotland som används som badställe, med mer eller mindre blått vatten beroende på vad det är för väder. Detta var andra gången jag besökte stället, och denna gången var det verkligen blått/turkost!
 
 
Otroligt vackert ställe, första gången jag besökte Blå lagunen blev jag lite besviken då vattnet typ var grått, det är ju himlen som reflekterar och speglar den fina blå färger - så egentligen är det ju inte märkvärdigt. Badade aldrig här i sommar, eftersom jag förstod att här alltid är kallt i vattnet, men jag tror jag ska prova på det nästa sommar! Detta kalkbrotter är rätt stort, och påminner faktiskt lite om en helt vanlig strand då man är på den sidan som parkeringen ligger, det är endast på andra sidan som det är berg som väggar. Sanden här är dock inte behaglig den, är stenhård. Finns även grillplats intill, så är man suger på att grilla så är nog detta en perfekt och mysig plats.
 
 
Vattnet i lagunen var så klart att man nästan skulle kunna dricka det, men det är endå inget jag provade eller rekomenderar för någon. Denna plats är förövrigt mer lik Grekland än Sverige, och det är det som gör Gotland så unikt! Det ser verkligen inte ut som att man befinner sig i Sverige, naturen och allting här är så mycket mer annourlunda än vad jag är van vid hemma i Finland.
 
 
Lite kyligt var det, det märktes att hösten plötsligt hade slagit till. För två veckor sedan var löven på träden ännu gröna - medans det är som att allting gulnat nu under bara en natt. Väldigt fint det med, men är inte så taggad på vintern - ni vet. Idag, i skrivande stund, så har det varit upp mot 20 grader ute, vilket är helt otroligt för mig som kommer från Finland där det är kallt året runt. Nu är vi i mitten på Oktober, och det är varmt! Har dock hört att detta inte är likt Gotland, även fast det är varmare här än i Finland, så är det endå lite av ett rekord att det är så här varmt denna tid på året!
 
 
 
 
 
Ps. tänker införa en "Gotland" kategori där jag samlar alla inlägg med utflykter osv.
 
 


KOMMENTARSFORMULÄR




Namn/alias:
Spara namn

E-post (publiceras ej):


Länk till din blogg:



Din kommentar: