Mitt 2018

Publicerat: 2019-01-08, 20:27:00| Avigasidan.blogg.se | Linda Wiberg
Dags igen, nytt år, och en ny årsreview. Alla sociala medier har fyllts med årsreviewer för 2018, jag har förstått att vissa är trötta på det och bara vill lämna det året bakom sig. För mig börjar det bli en tradition, och så vill jag själv göra en liten tillbaka blick, dessutom är det ett bra sätt att lämna det gågna året bakom sig - med en liten tillbaka blick !
 
Så nu kör vi, årsreview för 2018!
 
I Januari så höll jag en liten bloggpaus, tråkigt nog, det var för att jag fick ett välbehövligt ryck och raderade ALLA inlägg jag skrivit under 5,5 år! Tog tag i designen, det var verkligen påtiden. Det var en extremt skön känsla med att börja om från noll igen. Sen hade det även att göra med att jag var otroligt missnöjd med mina gamla inlägg som inte var välskrivna alls, jag ville helt enkelt inte att dom skulle ligga uppe på nätet ännu ett år till.
 
Under allt detta så skedde en stor livförändring, jag blev nämligen uppsagd från mitt dåvarande jobb i Finland, där jag jobbat ungefär tre år. Inga tårar för det - tvärtom så var det det bästa som kunde hända, jag fick äntligen en spark i baken med att ta tag i mina drömmar och göra det till verklighet. Jag behövde verkligen gå vidare i livet. Januari var alltså en underbar rivstart på året på alla sätt och vis - redan då visste jag att detta skulle bli det bästa året i mitt liv!
 
 
I Februari började min arbetslöshet, och det är ingenting för mig. Jag klättrade på väggarna i min lilla etta på 30 kvadrat och gjorde allt för att få dagarna att gå - speciellt efter första veckan. Det gick dock ingen nöd på mig, förutom att jag hade mycket att ordna upp med mitt liv så provade jag även på att tälja! Vilket var ett mycket bra tidsfördriv, riktigt kul var det, men insåg rätt fort att jag mer eller mindre behövde ha ett annat uttrymme när jag sprang med dammsugaren och jagade träflisor i hela lägenheten...
 
 
Letade även jobb på Norra Gotland som en galning, vilket tillslut resulterade till ett möte med en bonde via Skype, och ja, jobbet blev mitt! Jag var så otroligt glad och insåg att min dröm faktiskt kommer bli sann - jag kommer flytta till Sverige!!
 
Det var även jävligt kallt i Februari, - 30 grader, och en hel del snö. Inget intressant kanske, men efter att ha bott på Gotland så tycker jag att - 30 låter extremt??
 
 
Mars började med att jag drog på mig en jäkla förkylning eller var det var, som satte sig i halsen och jag låg i sängen i en vecka och fick inte i mig annat än vindruvor och knäckebröd. Har ju dock haft problem med inflamerad hals nu och då även fast jag inte varit sjuk, men detta var dock något extremt. Positivt var dock att efter denna extrema halsförkylningen så höll sig min hals frisk i flera månader!
 
Så åkte jag även iväg på en visit till Stockholm för att träffa en saknad vän, och sedan vidare till Gotland för att träffa Jennifer, men framförallt för att besöka min blivande arbetsplats och kollegor och sätta en kråka på arbetskontraktet!
 
Väl tillbaka i Finland så började jag planera inför flytten till sverige, behövde hyra förrådsuttrymme och göra mig av med saker jag ej kommer behöva - en stor jäkla rensnng blev det i lägenheten, samt en uppsägning såklart.
 
 
I April gick den mesta tiden åt att planera ännu mera flytt, och att börja packa ner allting i flyttlådor och sortera. Vad skulle jag behöva med till Gotland - och vad fick stanna hemma i Finland? Sålde möbler och kunde tillslut lämna lägenheten och flytta hem till mamma och pappa för att bo där några dagar innan det var dagt att dra iväg.
 
 
Sen, den 24.4 packade jag bilen bokstavligen proppfull med mina käraste ägodelar som jag skulle transportera med mig till Gotland, och på kvällen började min resa. Körde till Åbo, för att ta båten vidare till Stockholm, kan säga att jag lyckades inte sova många timmar under den nattbåten. Kl. 07 åkte jag i land i Stockholm och körde vidare ner mot Nynäshamn, där jag sedan väntade några timmar på båten som skulle ta mig vidare till min slutdestination - Gotland. Hela resan tog 24 timmar, och när jag slutligen kom fram så åkte jag för att kolla på en lägenhen, som några dagar senare fick bli mitt hem. En lägenhet i Lärbro !
 
I Maj började jag jobba på en handelsträdgård nära mig, och jag trivdes enormt bra. Jag träffade nya människor och åkte på upptäcksfärder kring ön och fullkomligt förälskade mig i naturen! I Maj dog även bloggen ut, då det fanns för lite tid ...
 
 
I Juni jobbade jag enbart, och gjorde inte något annat än det jag gjorde i Maj. Nån dag på stranden hann jag med, och turistade även inne i stan. Jo! Så besökte jag även Fårö för första gången! Tog kanske lite skogspromenader och såg en igelkott, firade midsommar med Jennifer och ett gäng andra människor och somnade kring 09 på morgonen. en av mina bästa midsomrar hittills! Mer händelserikt än så var det inte.. 
 
 
I Juli fixade jag lite ärenden, såsom svensk ID, svenskt bankkort och svenkt telefonnummer - sånt nödvändigt, ifall man ska bli svensk. Så var jag även kattvakt åt en nyfunnen väns katt, en underbar liten krabat vid namn Inez!
 
 
I Augusti så åt jag Galetter med värdens bästa Elin på Crepériet på Fårö, hoppas verkligen att det blir en tradition! Elin var en ny kollega på jobbet som jag verkligen klickade så bra med, jag hade otroligt kul med henne och hoppas verkligen att jag kommer träffa henne igen kommande sommar! Galetter var förövrigt det godaste jag någonsin ätit!
 
 
September bestod av jobb havla månaden, sen var mitt sommarjobb tyvärr slut. Jag passade på att åka iväg till Finland och hälsa på alla saknade med människor, och framför allt en tung och underbar sommar med mycket jobb och fläng. Klippte även av mitt hår, vilket var ett jättebra beslut!!
 
 
 
Oktober gick åt att leta jobb, jag skickade runt ansökningar åt höger och vänster utan att ens få ett svar - och så gav jag faktiskt upp hoppet. Tog mycket promenader och steg upp tidigt på morgonen för att få ut så mycket som möjligt av mina lediga dagar.
 
Till slut, fick jag till fyra arbetsintervjuer, och började provjobba på ett jobb som jag sedan insåg att inte var något för mig. Strax därpå hamnade jag in på ett nytt jobb, och sen fick jag ett mail från ytterligare ett annat företag. Plötsligt så hade jag alltså tre jobberbjudanden, och hade tillochmed hunnit börja jobba en dag på ena jobbet innan jag fick ett samtal från jobb nummer 3, med erbjudandet om heltids jobb. Ja, lite rörigt, men jag hade inte svårt att bestämma mig.
 
 
I November så började jag jobba som Bovärd på GotlandsHem, och i samma veva så flyttade jag in till stan. Det var en krävande period då jag både började på nytt jobb och skulle flytta samtidigt - men otroligt smidigt gick det trots allt. Trivs mycket bra på jobbet och det är extremt skönt att få bo inne i Visby ! Blev såklart några utekvällar med tanke på att jag äntligen hade nära till festerna.
 
I December, hade jag hela lägenheten för mig själv (kort förklaring: Jag lånar en lägenhet av en kille som bara är här några dagar i månaden, men i December var han verkligen inte här en sekund ens) och det var lite ensamt. Tror inte jag gjorde så mycket annat än att städa innan jag sedan åkte till Finland över julen, och nyåret spenderades  på Gotland med Jennifer och ett flertal andra människor.
 
 
WOW, vilket jäkla år jag haft - det blev verkligen mitt bästa år hittills i livet! 2019 får vi prata om i ett annat inlägg, så stay tuned! 
 
 

Linda Lethenström:

Ja vilket år du haft. Roligt, intressant och lärorikt!




KOMMENTARSFORMULÄR




Namn/alias:
Spara namn

E-post (publiceras ej):


Länk till din blogg:



Din kommentar: