Höstfix på balkongen

Publicerat: 2020-09-30, 21:41:14| Avigasidan.blogg.se | Linda Wiberg
 
I helgen som var så fick jag plötsligt ett spontant ryck och bestämde mig för att fixa till balkongen lite. Alltså gud, jag hade inte ens tänkt att jag skulle göra något speciellt åt balkongen i höst, jag hade inte tänkt att jag ska prioritera balkongen någon annan säsong än sommaren. Hösten är ju endå rätt kort, sen kommer minusgraderna emot och de mesta i växtväg dör, eller går i idé. Så hade jag tänkt, enda fram till i söndags.

Okej, backa bandet lite. På vår balkong har jag haft två balkonglådor med julrosor i, som jag planterade där för ett år sedan. Detta gjorde jag för att jag ville ha något som överlever årstid efter årstid, så att jag inte behöver köpa blommor för tvåtusen spänn varje vår. Sant, det var nämligen det jag gjorde 2019, sommarblommor är ju alltid så fina - men när hösten kommer så är det enbart ett hål i plånboken och torra blad som är kvarlevorna. Så, efter det så tyckte jag att julrosor är perfekta, inte kanske min favoritblomma utseéndemässigt, i själva verket är dom rätt fula. Varken bladen eller blommorna är speciellt fina faktiskt, om ni frågar mig. Däremot så är bladen gröna, oavsett årstid, och blommar gör den med lite nu och då. Sen resten av balkongen har jag haft utsmyckad med sommarblommor, lobelia till exempel, som är en stor favorit. Några lavendel, och en pelargon. Som jag ska försöka övervintra, ja, försöka, iallafall. Det är alltid något. Resterande kommer åka iväg som trädgårdsavfall, och så kommer balkongen vara tråkig och tom tills nästa vår. Så har jag resonerat.
 
 


Hälften av julrosorna dog under sensommaren, dom blev ett år gamla. Antagligen för mycket vatten, kan varit regnet, men kan också varit jag som vattnade lite för ivrigt. Det kommer vi aldrig få veta. I söndags var första dagen som jag verkligen var på benen riktigt ordentligt efter min sängperiod, jag tvättade och städade här hemma, sen var tanken att jag skulle slänga mig på soffan och se en film. Jag var ju trots allt nyopererad så lite lugnt får jag väl endå ta det. Nejdå, jag tror jag satt på soffan i ungefär tre sekunder, innan jag fick ett plötsligt ryck att ta tag i balkongen. Vilket. jag. inte. ens. hade. tänkt. göra. innan. våren.

Jag tänkte att jag kan ju flytta över de överlevande julrosorna i varsiga krukor, då jag visste att jag hade ett gäng krukor nere i källaren. Så det var precis det jag gjorde. Detta resulterade istället till att jag inte hade några blommor alls i balkonglådorna, och det kände jag endå att jag ville ha. Så jag gled iväg och handlade lite calluna. Nu i efterhand känner jag mest att ja, det är ju fint just nu, men var det verkligen värt det. Om en månad kommer callunan vara brun och död, troligtvis. Passade även på att plantera om lite andra blommor i större krukor. Förrutom calluna så kom jag även hem med en cyklamen, den är jag dock glad över, än så länge iallafall, förhoppningsvis så kommer den var fin lång in på vintern, då den faktiskt överlever minusgrader, iallafall några få, och här på Gotland är det ju sällan allt för kallt, så jag har höga förväntningar!
 
 


Avslutade hela balkongstöket med att möblera om också. Balkongmöbeln har tidigare stått längst ut med kortsidan av balkongen, för under sommaren har jag velat vara så nära kanten som möjligt för att få åt mig sol, nu kände jag mest att det kanske är bättre att flytta lite längre in till mitten av balkongen för att få skydd från väder och vind.

Slutligen så måste jag endå påstå att jag är nöjd med resultatet. Ja, det är jag faktiskt, jag kokade en kopp té och bäddade ner mig under filten, sen satt jag där enda tills solen gått ner. Det är ju endå en ljummen höst vi har, iallafall på de senaste. Idag var det dock nästan mörkt när jag kom hem från jobbet så jag antar att även hösten har humörsvängningar.


KOMMENTARSFORMULÄR




Namn/alias:
Spara namn

E-post (publiceras ej):


Länk till din blogg:



Din kommentar: