HUDVÅRD | Olika hudtyper

Publicerat: 2022-05-29, 09:27:00| Avigasidan.blogg.se | Linda Wiberg
 
 
Idag tänkte jag prata lite allmänt om hudvård, om olika faktorer som påverkar huden, och även gå in lite på olika hudtyper. När man köper hudvårdsprodukter så är det bra att  veta vilken hudtyp man har, för att öka chanserna att hitta rätt ute i hudvårdsdjungeln. Hudvård är så mycket mer än bara krämer och masker, det finns många fler faktorer som påverkar, och det tänkte jag gå igenom nu.

1. Hormoner. Detta är en grej som är svår att påverka, vilket vi nog alla är medvetna om. Hormonerna gör sig mest sedda i tonåren, men också under till exempel graviditet, mens och ägglossning. Jag är inte så inläst angående just hormoner, men tycker det verkar intressant. Jag har väl förstått att hormonerna kan påverka fuktbalansen i huden, som då kan ge finnar, orenheter osv.

2. Genetik! Ja, det påverkar såklart också. Det går ju i generna, vilken hudtyp du har, hur snabbt hudcellerna förnyas och hur elastisk den är. Detta är ju också en sådan grej som vi inte kan påverka. Däremot, så kan vi ju anpassa oss efter rätt hudtyp, de olika hudtyperna, behöver olika produkter. Hudtyperna kommer jag gå igenom senare i inlägget.

3. Vädret och klimatet påverkar också ens hy, vilket jag upptäckte då jag varit i Italien en vecka. Då mådde inte min hy bra, det var ju annan luftfuktighet osv. Solen påverkar, för mig har jag dock upplevt att solljus har gjort min hy bättre, men för mycket sol kan absolut ge skada. Inte bara dålig hy såklart, man kan ju faktiskt få cancer. Även temperaturen påverkar huden, det tar ett tag för huden att vänja sig, det var väl detta som hände under min resa. Solskyddsfaktor är viktigt, så jag rekomenderar att köpa en dagkräm med SPF.
 
4. Dåliga hudprodukter. Ja, det gäller att hitta rätt. För det första så finns det massvis med rent av dåliga hudprodukter, men så gäller det också att ta reda på vilken produkt som passar just dig och din hudtyp. En viss produkt kanske är perfekt för någon annan, samtidigt som den ger dig finnar. Detta är en svår nöt att knäcka.

5. Kemikalier. Ja, huden kan utsättas för kemikalier, om man till exempel använder starka rengöringsmedel vid städning, eller på annat vis kommer i kontakt med skadliga kemikalier. Det räcker med ångor för att göra huden torr, speciellt folk med känslig hud. Även hudvårdsprodukter kan innehålla kemikalier, och annat som inte är bra för huden. Det kan tillexempel vara parfym/alkohol i vissa hudkrämer, för doftens skull, och det säger ju sig självt, det är inte bra!

6. Behandla huden fel. Vatten är uttorkande, om du till exempel badar mycket/tvättar dig för ofta, så kommer ph-balansen i huden att inte hinna med. Jag personligen upplever klorvatten som väldigt uttorkande. Tvätta heller inte ansiktet med vanlig tvål, investera i en ansiktstvätt som passar dig och din hudtyp.

7. Vad du äter. Kost påverkar också en stor del, sötsaker kan ge finnar, medans grönsaker kan vara till fördel för din hud. Huden behöver vissa ämnen som finns i kost, medans vissa andra ämnen ger dig sämre hud.

8. Sist men inte minst, livsstilen. Motion och sömn är bra, inte bara för din kondition, kropp och välmående alltså, även huden kan spegla detta. Sömn hjälper faktiskt huden att förnya sig, huden behöver vila.

KÄLLA: Eucerin

 
Vilka olika hudtyper finns det då?
Jo, detta ska jag ta och berätta för er, detta är något jag faktiskt är inläst på, men vill såklart också påängtera att jag inte är utbildad inom hudvård, det är bara ett intresse!
 
1. Normal hud. Detta är kanske ett konstigt uttryck, normal hud är ju egentigen inte mer normal än någon annan kan jag tycka. Normal är "bra" hud, välbalanserad fuktbalans, varken för fet eller för torr. Folk med normalhud har kanske i vissa fall mindre finnar, men även normal hud kan ha orenheter. Orenheter är ju ganska normalt!
 
2. Torr hud. Behöver kanske inte förklara så mycket, det säger sig självt. Torr hud är en hudtyp som producerar för lite fett, som gör att huden kan flagna och behöver en kräm som återfuktar extra mycket. Huden känns oftast stram.
 
3. Fet hud, motsatsen till torr hud alltså. Fet hud producerar för mycket fett, och ser därför glansig ut. Hudfettet kan också sätta igen porerna som gör att porerna ej kan andas, och detta kan i sin tur bli finnar och andra orenheter.
 
4. Blandhud. En salig blanding av olika hudtyper. Detta är beskrivningen på min egna hy. För det mesta så har jag fet hy, speciellt i pannan och på näsan där det är som värst, torr hud har jag runt munnen, och på vintern även kinderna. 
 
 Det gäller alltså att ta reda på vilken hudtyp du har, för att sedan kunna behandla orenheterna rätt. Det kan vara svårt, och ibland kanske man inte ens kan behandla sina hudproblem själv, och det kan behövas hjälp av till exempel en hudterapeut, eller läkare som kan skriva ut mediciner eller receptbelagda krämer.
 


KOMMENTARSFORMULÄR




Namn/alias:
Spara namn

E-post (publiceras ej):


Länk till din blogg:



Din kommentar: