HUDVÅRD | Hudproblem

Publicerat: 2018-03-06, 14:20:00| Avigasidan.blogg.se | Linda Wiberg
Hudvård kan vara knepigt, det gäller att hitta rätt produkter för rätt hudtyp, och det är som en djungel. Går du vilse är det svårt att hitta tillbaka. Olika krämer och tvätt för ansiktet har jag tidigare bloggat om lite nu som då, men jag har aldrig tagit det till ett mer personligt plan.
 
Jag gillar att hålla på och tvätta, smörja, exfoliera och olja mitt stackars lilla ansikte och provar gärna nya hudvårdsserier för att hitta den perfekta. Jag överdriver inte när jag säger att jag redan för flera år sedan provat alla de produkter som finns i vanliga mataffärer, och även fast de kändes bra mot huden så har jag numera lärt mig att det inte är de mest optimala. Det finns bättre, det gäller bara att hitta det som passar just för dig. Har du till exempel torr hy så betyder det inte att alla produkter som det står "passar för torr hy" på är bra för just dig.
 
På senare år så har jag enbart kört på apoteksprodukter, speciellt tvätt och dagkräm. Ska jag vara ärlig så har inte min hud varit speciellt kinkig, oftast så har vad-som-helst fungerat lika bra. Huvudsaken är att det blivit rent. När jag tröttnade på produkterna från apoteket så provade jag på The Body shops produktserie eftersom jag länge använt en ansiktsmask därifrån som verkligen varit gudomlig. 
 
 
Detta var för 8 månader sedan, och mitt ansikte blev kaos. Då man byter hudvårdsprodukter så tar det nästan alltid ett par veckor innan huden vänjer sig, men efter flera månader så insåg jag att just denna serie kanske inte var det bästa för mitt ansikte. Jag gick tillbaka till apoteksprodukterna men jag fick aldrig riktigt kontroll över mitt ansikte igen.
 
Knottror i hela pannan, tinningarna, kinderna och hakan. Torra områden som det inte gick att få bukt på och stora porer. Kände mig aldrig riktigt ren efter att jag tvättat ansiktet. Upplevde även att mitt ansikte blev mer känsligt, alla produkter gjorde ont och jag fick rodnad lite här och där. 
 
Idag har jag svårt att tro att det var just The Body Shop produkterna som var problemet eftersom det inte hjälpte att byta produkter. Under de senaste halvåret så har jag kämpat för att min hud ska må bra utan några större framsteg alls. Jag har använt skrubb, ansiktssvampar, ansiktsmasker, ångat porerna, hållit paus från sminket, bara torkat ansiktet med rena handukar och provat akne krämer. Utan bra resultat.
 
Jag har blandhy, alltså både torr och fet på olika partier i ansiktet och tidigare år har mitt enda problem varit att jag blivit glansig under dagen. Min hy har endå varit någolunda okej annars. Nu pendlar min hy från att vara helt torr till att vara fet, och de produkter som tidigare fungerat är nu rena rama mardrömmen.
 
Jag behövde professionell hjälp.
 
Det största tipset jag har är egentligen att gå till en hudterapeut och få din hud ordentligt undersökt och få bukt med problemen. Jag har personligen ingenting emot att lägga pengar på att min hy ska må bra, men just nu när jag är arbetslös och behöver spara pengar så var det inte riktigt ett alternativ.
 
Det var då jag snubblade över en hemsida som heter "Skincity", de erbjuder nämligen ett gratis hudtest som sker helt över internet. Jag svarade på lite enkla frågor och skickade in en väldigt smickrande närbild på mitt face. En hudterapeut analyserade mina svar och ett par dagar senare så fick jag tillbaka ett reslutat, även en lista på produktrekomendationer. 
 
 
Jag vill i nuläget inte rekommendera någonting eftersom jag inte vet hur trovärdigt detta är, men ifall ni själva vill skicka in ett gratis hudtest så länkar jag testet HÄR. 
 
Jag valde att beställa hem tre av de rekomenderade produkterna för att testa, och återigen väcktes ett litet hopp inom mig att kanske detta kan rädda mitt utseénde. Hämtade hem dessa produkter idag så har inte ännu hunnit testa dem, men vill endå skriva lite om dem innan det är dags för en recension.
 
Oj, inser att jag redan skrivit väldigt långt, jag avslutar här och fortsätter prata om produkterna i ett inlägg imorgon.
 
 
 
 
 


KOMMENTARSFORMULÄR




Namn/alias:
Spara namn

E-post (publiceras ej):


Länk till din blogg:



Din kommentar: