HUDVÅRD | Min historia

Publicerat: 2022-01-21, 13:27:00| Avigasidan.blogg.se | Linda Wiberg
 
Jag spinner vidare från mitt senaste hudvårds inlägg, länkar till det här.  Jag kände att jag inte blev klar senast, det finns liksom inget slut när det kommer till mig och hudvård - jag skulle kunna skriva flera böcker om detta. Jag vill dela med mig av min historia, vägen till mitt hudintresse och alla steg där på vägen, att gå från att inte bry sig alls, till att ett intresse växte fram. 
 
Mina problem började väl kring tonåren - och det var inte mer än vad som är vanligt i tonåren egentligen. På den tiden tog jag inte hand om min hy alls, jag tvättade ansiktet med handtvål, och smörjde inte in med någonting. Min stackars, stackars hy, jag önskar att nuvarande-jag kunde berätta för mitt dåvarande-jag att det är viktigt att ta hand om hyn, redan i den åldern. Enligt mig, alla får ju såklart göra som dem vill, men jag vill verkligen rekomendera att ta hand om sin hud - den ska man ju ha med sig så länge man lever!
 
Vi spolar fram tiden tills jag fyllde 18 och hade flyttat hemmifrån, det var då mitt hudvårdsintresse långsamt började krypa fram. Det började med att jag blev tokig på min orena hy, och köpte på mig en ansiktstvätt och kräm från en vanlig mataffär. Jag visste inte bättre då, men det var endå en bra uppgradering från handtvålen. Vad jag minns så blev mitt hy inte bättre - billig rengöring från Garnier (typ) gjorde inte mer under än vad handtvålen gjorde. Däremot så upptäckte jag ansiktsskrubb, att man kunde skrubba bort orenheter och få en lite mer slät och mjuk hy, exfoliera, som det heter när man "gör sig av med döda hudceller".
 
Jag höll på och provade massa olika ansiktsrengöringar och krämer, utan att hitta någon som var bättre än någon annan. Antagligen för att jag köpte allting på vanlig mataffär. Så höll jag på i ett par år, innan jag sedan äntligen började läsa på lite - och började handla på apoteket istället. Till min förfäran så hittade jag inte riktigt något som fungerade där heller, så jag gick över till en hudvårdsserie från the Body shop. Min hy i det här läget var bättre än vad den var i tidiga tonåren, men jag var ju inte nöjd endå. The Body shop produkterna visade sig inte alls vara bra för mig, jag hade precis blivit införstådd på att det tar tid för hyn att vänja sig med nya produkter, men den serien jag provade från The Body shop var helt enkelt inte rätt för just mitt ansikte.
 
Här hamnade jag i en "hudvårdssvacka" som jag väljer att kalla det, jag var beredd att ge upp och gå tillbaka till billig tvål, för plötsligt så hade jag sämre hy än vad jag haft innan. Jag provade massa nytt från apoteket, och läste på en hel del om hudvård. Intresset växte sig större och större, och till slut så bestämde jag mig för att lägga mer pengar på det. Det var absolut inget fel på apoteksprodukterna, nu i efterhand så förstår jag att jag nog hade fel produkter med tanke på min hudtyp.
 
Det var i slutet på 2017 som jag uppgraderade min hudvårdsrutin, och det var det bärsta jag gjort. Det är en enda stor hudvårdsdjungel där ute, och det första steget är att inse att hyn MÅSTE ha bra produkter. Ja, det är helt sant, det är ingen försäljningstrick. När man är ung så kan det vara svårt att tänka på att produkterna du använder nu kan göra mer skada än nytta om man ser längre fram i framtiden. Jag resonerar såhär; rynkkräm behöver börja användas vid 25 års åldern, för att motverka rynkorna du annars kanske hade fått i framtiden. Jag menar inte att krämer kan hålla rynkor borta för evigt, för det går inte, rynkor är en naturlig del av livet, men det finns grejer man kan göra för att motverka.
 
Det jag gjorde var att jag gjorde ett hudtest online, jag är och var inte någon expert, och om jag nu hade bestämt mig för att lägga pengar på hudvård så vill jag ju lägga dem på produkter som är bra och fungerar för mig. Internet är så otroligt nuförtiden, det går lätt att göra ett hudtest online, det jag gjorde innebar att jag fick svara på några frågor om min hud, och även lägga till en mycket smickrande närbild på mitt ansikte. Sedan gjorde en hudterapeut en hudkonsultation utifrån mina svar och bilder, och resultatet blev en produktrekommendation. 
 
Jag beställde hem hudvårdserien som jag fick rekomenderad, och efter ett par veckor av användning kände jag för första gången att jag hade bra hy! Min hud kändes balanserad, och jag läste på mer och mer om hudvård. Jag hade äntligen träffat rätt, hittat något som jag nästan kunde kalla mirakelprodukter. Innan så hade jag finnar, och väldigt torra partier i ansiktet. 
 
Jag använde produkterna i några år, enda fram till 2020 om jag inte minns fel. Då fick jag plötsligt sämre hy igen, finnarna ploppade tillbaka, jag blev torr. Det var helt enkelt som att produkterna slutade fungera för mig. Jag tror att man inte kan köra på samma produkter hur länge som helst, till slut så kommer huden protestera och vill ha en förändring.
 
Då gjorde jag en ny hudkonsultation online, för att få nya produkter rekomenderade för mig. Vid det läget hade fyllt 25. De var här som jag reste tillbaka till "hudvårdsdjungeln" och tappade bort mig totalt. De nya produkterna hjälpte i några månader, sedan blev det kaos igen. Jag upplevde att finnarna försvann fortfare, men uppkomsten minskade inte. Jag var inte nöjd med produkterna, men jag försökte endå ge det tid. Efter ett halvår gjorde jag ytterligare en ny hudkonsultation, och köpte nya produkter. Gjorde dessa underverk? Ja, till en början! Jag fick strålande hy, och allt kändes bra. 
 
Nu är vi i princip tillbaka i nutid. Det var för en månad sedan som min hy kraschade igen, och jag tänkte att jag håller ut, det kanske bara var en kort period. De problemen jag haft på senaste åren har varit väldigt specifika, högra halvan av pannan får finnar, och även vid högra mungipan. Väldigt sällan den vänstra sidan. Jag har heller ej några fåtal finnar - nej, det är ett gäng, och när dem är borta, kommer lika många nya. 
 
Just nu har jag alltså ingen kontroll alls, och så har det varit från och till sen 2020 i princip. Just nu är alltså min hudvårdsrutin in progress. Jag gillar ju att prova mig fram och testa nya produkter, så det är det jag sysslar med just nu. Jag hoppas att jag snart får ordning på det, men jag måste erkänna att jag börjar bli otålig.
 
Jag har varit i kontakt med andra som har hudproblem kombinerat med Graves sjukdom, och vi är flera som kan dra slutsatsen att det kan finnas ett samband. Inte sjukdomen i sig, utan medicineringen. Mer specifikt - Thacapzol. Det är medicinen jag äter för att bromsa sköldkörteln, och den verkar ha en tendens att ge "break outs" på huden. Den gav mig hudutslag på benen i somras, som är en biverkning man kan få. Det la sig dock efter några veckor, så numera är det lugnt på den fronten. Så som mina tankar går just nu så kommer jag fortsätta med min nuvarande hudvårdsrutin, kanske prova lite nya enstaka produkter nu och då. Det ska bli intressant att se ifall huden blir bra igen efter avslutad medicinering, jag får helt enkelt avvakta tills dess, för ifall det är så att problemen har och göra med medicinen så kommer det inte bli bättre förens jag har slutat med den. Jag får acceptera att det inte är någon idé att lägga stora summor pengar på hudvård just nu, om det är medicinen som är problemet.
 
 


KOMMENTARSFORMULÄR




Namn/alias:
Spara namn

E-post (publiceras ej):


Länk till din blogg:



Din kommentar: