Tulpaner & sol

Publicerat: 2022-01-15, 13:43:00| Avigasidan.blogg.se | Linda Wiberg
 
Idag är det tulpanens dag, så imorse åkte jag såklart iväg till affären och köpte en bukett - min favoritblomma, jag får genast vårkänslor när rosa och gula tulpaner börjar säljas i affärerna. Tulpanens dag "firas" för att våren är påväg, vi har ju faktiskt börjat gå mot ljusare tider! Ifall ni vill läsa mer om tulpaner så skrev jag faktiskt ett helt inlägg om ämnet för exakt tre år sedan idag, på tulpanens dag 2019, länk till det HÄR.
 
Idag har jag verkligen vårkänslor, inte bra pågrund av tulpanerna, utan också pågrund av vädret. All snö och is har smultit bort, det är några få plusgrader, och strålande sol! Iallafall här i Visby, jag blir sugen på att ta med mig picknick och åka på utflykt - men jag får nog hejda mig lite, det är fortfarande för kallt ute för min smak. Jag ska invänta våren lite till innan jag beger mig ut på utflykt.
 
 
Några som kanske njuter mer av solen än vad jag gör idag är mina älskade blommor. Titta bara på min pelargon, man riktigt ser hur den njuter. Pelargonen köpte jag som en liten stickling i slutet på sommaren och den har växt till sig under höst och vinter, snart har den blivit så hög så att den skymmer tv:n, inom kort får den flytta ner på golvet istället.
 
För att förhöja vårkänslorna ännu lite mer så ska jag faktiskt ta och så lite kryddor. I vintras så köpte jag ett "mini-drivhus", så att jag kunde ha möjlighet att odla även på vintern! En bra idé tyckte jag, men det gick inte så bra för första sådden. Det började bra, det tog bara någon enstaka dag innan det började gro, men sen vet jag inte riktigt vad som hände. Basilikan fick konsiga fläckar på bladen och såg inte alls aptitlig ut, dillen bara dog av oklar anledning, och salladen blev förvånansvärt blek. 
 
Det stoppar inte mig ifrån att försöka igen, idag ska nya frön ner i jorden, och så hoppas jag på bättre lycka. Senare i vår tänkte jag även försöka plantera lite sommarblommor och Lavendel från frö, ute på balkogen brukar jag varje sommar ha lavendel, jag brukar köpa färdiga plantor, iår vill jag prova på att odla upp från frö själv!
 
 


KOMMENTARSFORMULÄR




Namn/alias:
Spara namn

E-post (publiceras ej):


Länk till din blogg:



Din kommentar: