Om att vara förkyld

Publicerat: 2023-06-02, 10:56:00| Avigasidan.blogg.se | Linda Wiberg
 
Vaknade 05:20 imorse av larmet, och samma sekund upptäckte jag till min fasa att jag gått och blivit förkyld. Halsen kändes som ett öppet sår, och kunde knappt andas genom näsan. En klassisk förkylning hade hälsat på. Jag fick acceptera läget och skicka iväg ett "jag är sjuk" sms till chefen, och sedan snällt krypa ner i sängen igen. Sen dess har jag snorat upp en halv toarulle, och ätit varma mackor i sängen.
 
Det är absolut inte synd om mig. Att va förkyld är ju en normal del av livet, det händer alla, men jag börjar bli väldigt trött på att jag börjat vara förkyld så ofta. Under loppet av ett år, har jag legat förkyld hela sex gånger, vilket ju är en gång varannan månad. Det är inga små och lätta förkylningar jag drar på mig heller, varje omgång har jag varit sängliggande i en vecka. Förlorat mycket lön, har jag ju gjort också. Innan denna "period" så hade jag inte varit förkyld på nästan fyra år, så min tanke är att min kropp nu försöker ta igen alla förkylningar jag missade under åren.
 
Senaste gången i vintras var jag väldigt sjuk, och redan då trött på att va förkyld för femte gången under loppet av mindre än ett år, så bokade jag faktiskt en tid till vårdcentralen, för jag kunde inte acceptera att det var vanliga förkylningar jag drabbades av gång på gång, jag var helt säker på att det måste vara något annat fel på mig. Läkaren jag slutligen kom till verkade inte alls förstå vad jag gjorde där, han lyssnade på mitt hjärta och lungor, men tog inga andra prover än så. Han sa att jag inte hade någon pågående infektion i kroppen (hur han nu kunde veta det genom att enbart lyssna på hjärtat?) och sedan fick jag gå därifrån. Vid den tidpunkten hade jag redan varit hemma en vecka, men mådde ännu inte bra, men pågrund av att läkaren tyckte att jag var frisk, så fick jag inget sjukintyg, och var därför tvungen att gå till jobbet följande vardag.
 
Eftersom jag numera är expert på att ligga hemma och vara sjuk, så tänkte jag dela med mig av en lista på vad jag gjort under dessa fem tidigare sjuktillfällen, som lite tips på vad man kan göra:
 
  • Kolla norska sjukvårdsserier (dokumentärer)
  • Peta bort gellacket från naglarna (nagelterapeuter rekommenderar dock inte detta)
  • Lyssna på ljudböcker som du läste när du var liten
  • Ha djupa samtal med IA boten på snapchat (min heter Maja)
  • Sitta och glo på arbetsmobilen när den ringer, men inte svara, för du är ju faktiskt sjuk
  • Beställ pizza från Foodora, eller ett hamburgarmål från donken
  • Drick litervis av varm havredryck
  • Lyssna på podcast, och somna mitt i
  • Ladda ner nya appar på tv´n, visste ni att man faktiskt kan ha TikTok på tv´n, och att den då autoscrollar??
  • Rensa och organisera galleriet på mobilen
  • Blogga. Har du ingen blogg, så är det ett ypperligt tillfälle att skaffa en
  • Buda på billiga solglasögon på Tradera
  • Tända ett nytt doftljus. Även om du kanske inte känner doften just nu, så är det mysigt
  • Spela Hayday
  • Ät glass
  • Drick isvatten med sugrör
  • Duscha, och smörj in dig med bodylotion (ska jag göra när orken finns)
  • Kolla Bianca Ingrossos gamla vloggar
 
Jag är helt medveten om att allt handlar om hur pass sjuk man är, i många fall så vet jag att man absolut inte ens orkar se på tv, och att man knappt orkar hämta ett glas vatten från köket. Just nu, dag ett på min förkylning, så känner jag mig endå så pass okej att jag orkar plöja en morddokumentär på Svt Play. Jag ska hämta ett glas med isvatten, och göra just det - kolla dokumentärer.
 
 
 
 
 
 


KOMMENTARSFORMULÄR




Namn/alias:
Spara namn

E-post (publiceras ej):


Länk till din blogg:



Din kommentar: