Ett år utan Graves

Publicerat: 2023-05-23, 10:49:00| Avigasidan.blogg.se | Linda Wiberg
   
 
Det är dags för en uppdatering angående Graves. Jag har samlat alla mina tidigare Graves-relaterade inlägg i en kategori till höger. Det är nästan ett år sedan jag slutade medicinera, jag gick på "Block and replace", och innan detta skrev jag senaste uppdateringen. Jag har alltså inte skrivit så mycket om just medicinavslutet, mer än några enstaka rader, så det är det jag kommer att inleda med idag.
 
Jag åt alltså Thacapzol och Levaxin i ungefär ett år, sen såg mina värden så pass bra ut att jag kunde avsluta. Jag trappade ner på medicinerna, och det gick hur bra som helst. Det jag kände av som tydligast var hungern, jag var väldigt hungrig, iallafall i några dagar. Jag slutade först med Thacapzol, och några veckor senare, slutade jag med Levaxin. Just medicinerna och avslutandet har jag inte så mycket att säga om, det gick bra, och jag mådde i princip "som vanligt".
 
Jag har självklart varit orolig för ett återfall, risken är ungefär 50%, vilket är oroväckande högt. Dock så minskar risken efter ett halvår, och nu är jag snart ett år medicinfri, så jag antar att min risk för återfall är lägre än 50%. Efter medicinavslut så har jag gått och tagit blodprov två gånger. Efter senaste gången ringde min läkare och berättade att allt såg bra ut, och att jag nu därför är helt klar med min behandlig, och kontakt med läkare. Det kändes stort, men samtidigt också lite skrämmande att veta att det inte är någon läkare som kommer ringa och fråga hur jag mår, och jag kommer inte få kallelse till fler blodprov. Jag tror dock att jag ganska fort kommer känna av bekanta symptom ifall sjukdomen kommer tillbaka, och isåfall kommer jag ju få behandling snabbt, så det ska nog gå bra. Idags läget är jag inte lika orolig, men såklart så finns tankarna på att jag möjligtvis någon gång kommer behöva börja om med medicinbehandlingen. Det vill jag ju inte, såklart. Just dessa mediciner, som är standard mot Graves i Sverige - mår man inte bra av. Iallafall inte jag.
 
Hur mår jag då? Jag har svårt att jämföra med hur jag mådde innan Graves, kontra nu, för man glömmer så lätt. Jag upplever väl att mitt minne blivit lite bättre, men fortfarande inte helt återställt. Hjärtat slår som det borde, lite "fladder" i bland, men inte lika starkt som innan. Synen har jag inte kollat upp en enda gång, faktiskt inte innan jag blev sjuk heller, men jag ska nog ta och göra det i sommar. Jag skulle säga att jag mår bra, för det mesta, men upplever endå att det kanske skulle gå att må ännu bättre? Väldigt oklart, men jag är nöjd!
 
Jag har tidigare sagt att jag kommer fortsätta med dessa inlägg även efter tillfrisknandet, men som jag känner just nu, så kommer jag inte göra det. Jag vill försöka avsluta detta kapitel nu, jag pratar gärna om sjukdomen, ifall det uppkommer frågor, kommentarsfältet är inte långt bort, men självklart går det även att skriva till mig privat på Instagram; Lindaleskandra.
 
Jag har ingen inspiration till att skriva långa haranger om en sjukdom jag blivit frisk från, utan att någon har bett om det. Jag känner dessutom att jag redan skrivit utförligt om hur det var, hur jag mådde, vad jag åt för mediciner, och hur det gick för just mig.
 
Glöm inte att Graves är väldigt olikt från person till person. Vissa mår bra, och vissa mår dåligt. Jag hade oturen att mår väldigt dåligt i perioder, men jag hade också turen att min kropp svarade snabbt på medicinerna, och att jag till slut blev frisk!
 
Ta hand om er!
 
 


KOMMENTARSFORMULÄR




Namn/alias:
Spara namn

E-post (publiceras ej):


Länk till din blogg:



Din kommentar: